Blog

Mina 8 bästa tips för att gå ner i vikt med hjälp av maten

Mina 8 bästa tips för att gå ner i vikt med hjälp av maten

Jag får dagligen frågan om vad man ska äta för att gå ner i vikt, vilken diet är det som faktiskt funkar?

Många har testat olika dieter och vissa säger att Viktväktarna eller LCHF har funkat bäst. Medans andra säger att 5:2 och Paleo har funkat bäst.

-Ja och svaret är kort och gott: Den mat som får dig att må bäst, är enkel att laga och tar dig mot dina mål är den bästa.

Det finns inte en specifik diet som är bättre än någon annan då vi alla är olika individer med olika förutsättningar, olika mycket tid, olika smak, olika mål, olika allergier, sjukdomar m.m

Så att hoppa på en specifik diet i tron om att det är just den som är det magiska är oftast en missuppfattning. Däremot så kan en diet vara en hjälp då du håller dig konsekvent och har kontroll på maten. Vilket är en annan viktig del i hur man äter på bästa sätt. Att äta och vara konsekvent! Här blir ett ypperligt tillfälle att också avslöja att det heller inte finns några genvägar eller quickfixes. Inte har du väl gått upp x antal kg under en vecka? 

-Nej det har tagit dig lång tid att lägga på dig de extra kg som du går och bär på och det tar även lång tid att bli av med dem. Så var konsekvent i ditt sätt att äta. Ät mat, bra mat med mycket näring. Se till att minimera alla kakor, godis, chips, alkohol m.m Självklart att du kan äta detta, men ju mer och ju oftare desto längre tid tar det också att gå ner i vikt. Så ät på ett sätt som du mår bra av och som även tar dig till ditt mål. Tag hjälp av en PT eller kostrådgivare med att lägga upp en grundplan. Du kanske har någon allergi mot något som du inte vet om och det kan vara värt att investera i ett födoämnestest. Samt att en kostrådgivare även kan hjälpa dig att se ditt mönster och helt enkelt hjälpa dig med en beteendeförändring.


I många fall är det sällan maten som är det stora problemet och med det menar jag att det är inte enbart pastan eller brödet som har gjort dig tjock och det är inte då bara att utesluta detta i tron om att gå ner i vikt. Du blir tjock av att äta för mycket och röra på dig för lite. Men ännu mer av stress faktiskt. Vid stress så går kroppen sönder och under långvarig stress så slutar kroppen att lyssna på signaler som ”jag vill nu gå ner i vikt” då kroppen faktiskt har fullt upp med att försöka skydda sig från att brytas ner och gå sönder, men i själva verket så är nedbrytningen redan igång och då även en nedsatt ämnesomsättning.


Mina 8 bästa tips för att gå ner i vikt med hjälp av maten:

  1. Minska intaget av godis, kakor, chips, glass och alkohol. Hur sällan är upp till dig. Men ex 1 dag i veckan kan du äta lite smågodis eller en bulle men inte allt av dessa saker.
  2. Ät en färgglad måltid. Se till att äta en så färgglad måltid som möjligt och därmed variera dina grönsaker. De olika färgerna både gör att det ser aptitligt ut och är ett tecken på att du får i dig olika vitaminer och mineraler.
  3. Planera dina måltider. Att veta vad du ska äta och när du ska äta hjälper dig att klara dig från att hamna i akut hunger. Tror att du kanske känner igen dig i följande situation: I kassan i mataffären och lämpligt så finns det alltid ”3 för 10kr” choklad där. Det blir ett snabbt sätt att fylla på med energi så du tar dem och glufsar i dig i ett nafs. (Dessa 3 chokladbitarna ger dig mer kalorier men mindre näring samt mättnad än en stor portion med kött och potatis och massa grönsaker, just sayin)
  4. Ät god mat! Lär dig att uppskatta riktig mat. Att satsa på att äta ren mat, dvs mat som är precis det som det är. Ex en kyckling, köttbit, ägg, fisk, potatis, ris, grönsaker. Mat som exempelvis är färdigförpackad som lasagne, färdig soppa eller överhuvudtaget mat som ligger i en färdig förpackning har du ingen aning om vad den innehåller, eller hur? Så laga mat från grunden.
  5. Storkok! Att laga mycket mat på en gång spar dig tid och skapar kontroll för resten av veckan. Se till att alltid ha färdiga matlådor i frysen. Då vet du att det alltid finns mat hemma om du inte orkar, vill eller vet vad du ska laga till middag. 2 kg kyckling och 2 kg potatis i ugnen går snabbt och du har mat för en vecka klar. Det tillagar sig själv.
  6. Testa nya råvaror och smaker. För att piffa maten så använd grönsaker och örter. Det får vilken måltid som helst att bli rolig och godare. Så gå loss i grönsaksdisken och våga testa nya grönsaker och örter. Ex polkabeta, tamarind, rättika, svartrot, portabello, sharonfrukt, pomelo, limeblad, citrongräs, mache.
  7. Ha tålamod! Som sagt det tar tid så tänk långsiktigt.
  8. Ät när dur hungrig. Ät i långsamt tempo så att kroppen hinner registrera att du är mätt, vilket tar 20 min för hunger -och mättnadshormonet ghrelin att notera samt skicka signal från magen upp till hjärnan att ”nu är jag mätt”. När du är akuthungrig så är det stor risk att du äter för fort och efter 5 minuter är du fortfarande hungrig och då äter du ännu mer (fast om du väntat i 15 minuter så kanske du skulle vara mätt på den mängden mat.) Se till att du mår bra och har jämn energi under dagen. När du lyckas med det så är du på god väg att hitta just DIN optimala kost eller diet vad du nu vill kalla det.

LYCKA TILL