Blog

10 orsaker varför du inte får resultat av din träning.

10 orsaker varför du inte får resultat av din träning.

Många kommer till oss för de har tappat motivationen till att träna som de gör då de inte ser eller känner några resultat efter allt slit de lägger ner. Och vad kan vara bättre än att gå till någon utomstående som har kunskapen om detta och få råd och tips om hur just du ska träna för att få de resultat som du är ute efter på mest effektivast sätt.

Motivation och resultat hänger starkt ihop. En del tränar för att förebygga ryggbesvär, andra tränar för att bli av med några överflödiga kilon eller för att bygga större muskler. Men oavsett målsättning kan man tappa träningslusten om man inte märker något resultat.

Det är självklart viktigt att ha realistiska förväntningar på hur snabbt resultaten kan komma. Men man vill ju se att det blir resultat på något sätt. Att titta på andra runt om på gymmet eller i vänskapskretsen och se att andra gör framsteg då sjunker motivationen än mer. Något vi inte alltid tänker på är hur länge de andra tränat eller vilka förutsättningar de andra har och deras mål med träningen, du ser bara det som är i spegeln. Att jämföra sig med en som tränat flera år regelbundet är ju inte riktigt rättvist. Det tar tid att bygga upp muskler och styrka.

Men vilka realistiska förväntningar kan man ha? Ny forskning visar att de första synliga tecknen på att man styrketränar kan mätas efter sex veckor. Lägg märke till att det står ”mätas” och inte ”märkas”.

Forskare vid Novi Saduniversitetet i Serbien kunde nämligen mäta att överarmarna på deras försökspersoner blev fem procent större i omkrets efter en testperiod på 1,5 månader med fem träningsdagar i veckan. Studien bekräftar ännu en gång att det krävs tålamod och träningsflit för att få resultat.

Man behöver dock inte träna fem gånger i veckan eller vänta i sex veckor för att få resultat. Om man skriver ned hur tunga vikter man tränar med kommer man snart att få bevis på att man blivit starkare. Om du hela tider strävar efter att öka i vikter.Detta gäller speciellt för nybörjare. Under de första veckorna blir nämligen nervcellerna bättre på att kommunicera med musklerna, och allt eftersom kan man lyfta tyngre vikter.Musklerna kan dessutom byggas upp snabbare om man undviker några vanliga fallgropar.
1. Du äter för lite för att kunna bygga upp muskler, både för lite protein och för lite energi till att kunna öka vikterna successivt.

2. Du tränar med fel teknik, med rätt teknik så kommer musklerna kunna utvecklas mer effektivt och resultaten kommer snabbare.

3. Du vågar inte öka vikterna så du tränar på samma vikter månader/år …., leder inte till någon muskeltillväxt.

4. Du tränar utan planering, en plan hur du ska lyckas komma till ditt mål.

5. Regelbundet, du måste träna regelbundet utan massa avbrott i veckor eller månader.

6. Du tränar för lite eller för sällan för ditt mål.

7. Du tränar fel typ av träning för ditt mål, vill du bygga mer muskler så är det svårt att vara ute och löpa 3-4 ggr i veckan längre sträckor.

8. Du vilar för lite, du är ofta övertränad .

9. Du mäter inte resultaten, bara ser andras resultat men svårt ibland att uppskatta sina egna.

10. Dålig motivation på träningen, alternativ till träningspass eller periodisering för att få gnistan tillbaka.

 

Vi på PTkonsulterna hjälper dig gärna med att komma vidare i din träning mot dina mål på ett snabbare och effektivare sätt.

//

Lycka till!