Blog

Rödbetor förbättrar din prestationsförmåga med upp till 20%

Rödbetor har ett högt innehåll av nitrat som ombildas till kväveoxid,* Omkring en femtedel av nitraterna som finns i rödbetsjuicen omvandlas av bakterier till nitrit i munnen och sväljs sedan ner med saliven. När saliven kommer ner i magen börjar omvandlingen av nitrit till kväveoxid.

*(Kväveoxid är en molekyl som kroppen själv bildar och har stora effekter på blodflöde, ämnesomsättning och muskelfunktion.)

Egentligen är det inte nitratet som är den verksamma substansen, utan kväveoxid. Nitrat reduceras först till nitrit och sedan till kväveoxid, och det är kväveoxiden som gör att blodkärlen slappnar av och utvidgas. Rödbetsjuicens väg till prestation och bot är dock ganska komplicerad. Processen tar flera timmar. Först måste nitraterna i rödbetsjuicen sväljas och sedan bearbetas av bakterier i saliven. Nitraterna måste alltså först ner i magen och sedan upp igen.

Hur hänger det ihop? Jo, när man svalt juicen absorberas en tredjedel av nitraterna i magen och tunntarmen och sipprar sedan ut i blodplasman. Resten försvinner med urinen. Därefter tar spottkörtlarna aktivt upp nitrat från blodplasma och koncentrerar nitrat i saliv som sedan utsöndras i munhålan. Där finns bakterier som andas in nitrat och andas ut nitrit. Dels dödar denna bakterieproducerande nitrit kariesbakterier, dels sväljs den ner med saliv och en del av detta nitrit reduceras sedan till kväveoxid i magsäcken. Kväveoxiden tränger därefter ut i blodkärlen och får dem att slappna av och utvidga sig.

Fler hälsofördelar du får av rödbetor:

-Sänkt blodtryck

-Bättre immunförsvar

-Förbättrar cellernas energiomsättning

-Detoxar

-Förbättrar kroppens PH värde (de flesta av oss är för sura för att vi äter för mycket socker)

-Antiinflamatoriskt

Ladda med rödbetor inför lopp eller tävlingar!

Inför viktiga tävlingar och lopp kan du börja dricka rödbetsjuice 2-3 dagar innan tävlingen/loppet. Det räcker med ett glas två gånger per dag. Det finns litegrann nitrat i nästan all mat men gröna grönsaker är ofta fullproppade med det. Äter man mycket grönsaker eller är vegetarian behöver man egentligen inte fylla på med extra nitrat. Störst effekt får motionärer upp till elitnivå. Effekterna på idrottare i den yppersta eliten verkar vara mindre, där ser man att ungefär en av fyra får en mätbar effekt av nitrat.

Du bör inte överäta rödbetor under en längre tid just på grund av den höga halten nitrat. Men en rödbetsjuce någon gång i veckan, samt under 2-3 dagar innan tävling/lopp är en lagom och bra mängd.

Rödbetsjuice:

Godast och enklast så gör du en egen rödbetsjuice som du enkelt kan göra själv genom att pressa 1 kg rödbetor i en råsaftcentrifug tillsammans med 3 cm ingefära och 1 citron (för smakens skull)

Eller så kan du köpa koncentrerat rödbetssjuicepulver för utblandning med vatten. Det bästa rödbetspulvret köper du från Alpha Plus och deras utbud Mighty Sport. Använder du koden Mille15 så får du 15% rabatt på hela ditt köp.

 

rödbetsjuice


 

rödbetor