Blog

Har du en svullen mage? Så här får du den Lugn och platt igen.

Har du en svullen mage? Så här får du den Lugn och platt igen.

Gröna Kuren!Gröna kuren är helt fantastisk! Den lugnar magen och gör att svullnader försvinner från hela kroppen, putmagen försvinner och du får en lugn mage.

Hur gör man?

Målet med gröna kuren är att minska de jäsningsprocesser i kroppen som ett för stort kolhydratintag orsakar, då dessa är näring för jästsvampar. Det kan leda till svullnad och att du känner dig trött och tung i huvudet – nästan lite som en baksmälla eller en förkylning som vägrar släppa.

Gröna kuren innebär att du bara äter bra fetter, proteiner och gröna grönsaker för att få ner din svullna mage och få bort gaser. Hur länge du väljer att ”kura” bestämmer du själv, men ge det åtminstone en 2-3 veckor helst 1-3 månader. Man brukar säga att det tar ca 3 veckor att läka ut en skadad tarmvägg. Detta gäller framför allt om du har någon födoämnesintolerans (som du kanske inte alls är medveten om) som t ex glutenallergi och laktosintolerans. Eller att du behöver rensa din lever.

Det låter radikalt – och det är det – för det ger din mage en radikal vila från jäsningar! Jag kan lova dig att det blir stor positiv förändring på din hälsa, inte bara en platt mage!

Här presenteras en första sammanställning av vad man kan äta och vad man skall låta bli.

VAD FÅR JAG ÄTA?
GRÖNSAKER

avokado
bladsallad
broccoli
brysselkål
brytbönor
endive
färska örter
grön paprika
gröna bönor/haricot verts
grönkål
gurka
kronärtskocka
lök
purjolök
romansallad
savoykål
sockerärtor
sparris
spenat
squash/zucchini
sugar snaps
vitlök
ärtor

PROTEIN
fisk
fågel  ( Detta hade jag skippat de första 2 veckorna)
kött, ( Detta hade jag skippat de första 2 veckorna)
vilt    ( Detta hade jag skippat de första 2 veckorna)
ägg

FETT
kallpressad rapsolja
kallpressad olivolja
kallpressad kokosolja
smör

NÖTTER & FRÖN
cashewnötter
hasselnötter
linfrö
macadamianötter
mandel
paranötter
pumpakärnor
sesamfrö
solrosfrö
valnötter

VAD FÅR JAG INTE ÄTA?

säd
gryn
ris
pasta
potatis
couscous
matvete
quinoa
baljväxter
rotfrukter
röda grönsaker
gula grönsaker
chips
popcorn
salta pinnar
alkohol
socker
honung
sötningsmedel
godis
choklad
frukt
juice
läsk
mejeriprodukter (alla)

Alla grönsaker som inte är gröna tas bort för de med gula och röda färger är sötare. Det är viktigt att allt som göder jäsningsprocesser tas bort i denna kur. Vill du få ett bra resultat måste du vara konsekvent.

Vi rekommenderar att man även tar följande fyra tillskott som är verksamma för mage/tarm.

1) L-glutamin 1 tsk i ett glas vatten morgon och kväll – det är stärkande och läkande för tarmväggen.

2) Cellenzym i samband med måltiden 2 ggr per dag för mer effektiv matsmältning. ( om du känner att maten ligger kvar i magen väldigt länge)

3) Probiotika varje dag  för att tillföra hälsosamma tarmbakterier. (rekommenderar en LactoVital om dagen från märket ” Holistic” . Dessa har en unik formula som gör att en mycket hög andel är vitala efter magsäckens låga pH, jämfört med andra märken.)

4) Ekologisk kokosolja 1-3 msk per dag som mellanmål, men börja helst med en direkt på morgonen och drick en kopp hett vatten eller te sen. Kokosolja finns både med och utan kokossmak.

Efter denna kur har du en väl fungerande mage!!

Lycka till!!!

PTkonsulterna.se