Blog

Så får du en lugnare Juni!!

Så får du en lugnare Juni!!

Juni kan vara en stressig månad med studenten, avslutningar i alla olika saker och på jobbet så ska det hinnas med det sista inför sommaren och gärna någon aktivitet också. En månad som vi märker är en jobbig månad för de som vill sköta sin kropp och ge den energi även om det är mycket annat. Här kommer lite tips på hur du kan tänka:
menu-solutions-for-stress

Nycklarna för att må bra, hinna med och ha energi kvar till semestern är :

  1. Planering, Sätta av tid för att planera denna månad som kommer ca 30 minuter.
  2. Mål, Sätt upp mål för denna månad, vad är viktigt för dig denna månad ? hur vill du känna när denna månad har passerat? Målen ska vara realistiska och ge glädje.
  3. Energi,Välj de saker denna månad som ger dig energi? tex du kanske inte behöver gå på alla bjudningar utan välj de DU vill gå på som ger dig energi, inte för att göra de som bjudit dig tillfredsställda. Ta bort saker denna månad som tar energi av dig som du kan påverka själv.
  4. Prioritera , har du mycket på jobbet innan semestern så kan du inte ha 100% tempo på jobbet och samma tempo hemma sen. Det leder till en semester där du måste börja med att vila första 1-2 veckorna. Utan om du har mycket på jobbet så får dina hushållssysslor vänta lite denna månad, det gör inget om allt inte är tipp topp hemma. Prioritera då din semester istället så du har energi till den. Städa och fixa tar  inte så lång tid den dagen du har energi till det.
  5. Träning , Denna månad får du göra ett schema de dagar du tror du kan hinna med träning, var snäll mot dig själv och bättre att planera in lite mindre träning denna månad och vara glad att du hinner med det. Än att du får ångest över att du inte hinner träna som du brukar. Har du en stressig vardag så kanske träningen denna månad ska vara mer av avslappning och lugnare träning så du inte stressar ditt system än mer. Var glad över att ta en NÄRVARANDE promenad i skogen och andas….Detta ger dig mer än att du stressar in på ett pass med andan i halsen och sen åker pulsen upp i 110% för att du har adrenalin och kortisol (stresshormoner) i kroppen vilket blir än mer stress på kroppen. Men när det lugnat ner sig så kan du med fördel hoppa in på detta pass som är jättebra för kroppen då du är i balans.
  6. Kost, Ge din kropp bra näring denna månad då den verkligen behöver det för att orka med. Titta på din plan och se vilka bjudningar du ska gå på och välj vilka som du kan tänka dig unna dig lite extra på om du har flera stycken på samma dag eller de närmaste dagarna. De andra se till att äta innan eller ta en grön drink eller smoothie innan så du kanske kan välja de nyttigare alternativen på bjudningarna eller helt avstå och bara ta en kaffe. Detta gör att du får mer energi till denna månad och inte går upp några extra kilon på köpet.
    Var snäll mot dig själv och inget är hugget i sten, även om det inte blir som du tänkt dig. Du har gått dit med en inställning men kommer därifrån och det vart inte som du tänkt dig, acceptera det och fokusera vidare bara. Lägg ingen energi på att ha dåligt samvete eller slå på dig själv.Studier har visat att om vi har en plan som är nerskriven och vi läser den dagligen så är det störst chans att vi lyckas med våra mål. Denna strategi gör att du blir mindre stressad av situationer som kommer då du är förberedd och du har ett val. När denna månad är över så lägger du om din plan till vad du vill uppnå i sommar. Det kan ju också bara att göra så lite som möjligt för att hämta energi… Det är också en plan.
    Du väljer själv hur du vill ta hand om dina tankar, känslor och beteenden.

Lycka till i Juni!!

P.S skriv gärna hur din plan gick i juni.

Hälsningar

PTkonsulterna.se
Linda, Mille och Miriam