Blog

Toppformen- vecka 2 av 12

Toppformen- vecka 2 av 12

Igår tränade jag Jessica för 2a gången och hon är nu inne på sin 2a vecka av sin 12 veckors formtoppning.

Status hittills: Hon har tränat alla sina träningspass (10 st varav 3 st bootcamppass, 3 gympass och 4 st powerwalks)

Hon börjar komma över sitt sockersug, hennes huvudvärk är borta, hennes uppsvällda mage har lugnat sig, hon börjar vänja sig vid smaker av ren och hälsosam mat och får varje dag lite mindre sug efter socker. Som hon själv säger så känner hon sig liksom renare och oerhört lätt och fräsch på insidan av kroppen.

Hon har även hittat den fantastiska upplevelsen med powerwalks och beskriver det som hennes favoritstund på dagen. Hon har upptäckt hur vacker och fridfull naturen är och vad mycket energi hon får av att ta tidiga promenader på morgonen. Hennes mentala skärpa har blivit starkare. Å grejen är den att vi alla borde egentligen ALLTID ta oss tid eller åtminstone sträva efter att skapa tid för 30 minuters promenad varje dag för att ta del av alla hälsoeffekter av att röra på sig regelbundet. (För mig är powerwalks lika med meditation, jag får tid att tänka, att känna, att andas, att koppla av m.m)

Men det absolut bästa hittills är att eftersom denna formtoppning tar så mycket tid av Jessicas liv nu ett par veckor framöver så skriver hon otroligt mycket varje dag i sin blogg om alla hennes upplevelser, och i och med detta så har hon fått med sig flera personer runtomkring sig som avstår socker och alkohol, en del tränar mer än de tidigare har gjort. Att ha förmågan att beröra människor omkring sig och att motivera andra till ett bättre hälsosammare liv är en fantastisk egenskap. Att det hon gör även gör en skillnad hos andra. Hon sprider sån enorm inspiration, pepp och glädje omkring sig. Att gå från ca 1-2 timmars träning till 10 timmars träning och en total kostomläggning, dessutom på detta ett förbud mot både socker och alkohol är en total livsstilsförändring och det är extremt svårt att hålla fokus i 2 veckor. Jag skulle nog säga att det går för de flesta i 7-10 dagar sen tappar man lätt fokus. Tro mig jag jobbar med detta, och det är svårt, kräver ett fullt totalt fokus, stark vilja samt mental tuffhet. Jessica är fantastisk på alla sätt och vis och jag är så oerhört tacksam över att få vara en del av hennes resa, hon visar inget annat än glädje, ja och självklart är hon trött och slutkörd i kroppen men på ett positivt sätt.

Idag på gymmet så tränade vi Axlar och Triceps.


Hon tog helt slut redan i första supersettet, där vi tränade militärpress och hantellyft åt sidan utan vila emellan. Redan här kom hennes mjölksyra. Att fortsätta att träna trots mjölksyra är inte bara fysiskt jobbigt utan mentalt tufft. För det gäller att bortse från tröttheten och ignorera musklerna som skriker ”jag orkar inte, sluta nu det är bra” och istället bara lyssna på min röst som i detta fall säger ”Kom igen, 3 gånger till, spänn, bromsa, långsammare”

I andra supersettet så tränade vi ”lyft med viktplatta framför kroppen med raka armar” plus en övning där hon sitter på en bänk för armarna uppåt längs med sidan fast upp mot axlarna med hantlar i handen. I denna övning fick hon pump, axlarna blev varma, de svällde och svetten sprutade. Å här började hon skratta och kom in i ett hallelujah moment. Hon fick återigen uppleva den härliga känslan av att träna kroppen hårt, att pusha sig igenom trots att man inte orkar, att träna utanför sin comfortzone…ja det är där det händer. Det blir en sån total känsloanstormning, kroppen fylls av lycka, allt runtomkring blir så oviktigt och man vill bara köra mer, träna längre, hårdare, få tillbaka den där känslan igen. Det är stunder som dessa som gör att jag älskar mitt jobb så förbannat mycket. Jag älskar att se denna glädjen hos mina klienter!


Det var ju faktiskt ett av mina missions från början att få Jessica att uppleva dessa känslor och att vi redan är där i vecka 2 berättar en hel del om hur mycket effort hon lägger i denna tränings satsning.

Sen körde vi på med fler axelövningar och avslutningsvis även några tricepsövningar.

Förra veckan vi sågs så fick jag en ifylld hälsodeklaration, och den har jag nu gått igenom och hittat en del obalanser. Då jag utbildar mig till Holistsik livsstilscoach så lär jag mig just nu hur allt hänger ihop i kroppen. Hur vissa organ får en obalans av hur vi lever, tänker, tränar m.m Jag hittade en obalans i Jessicas matsmältning, bukspotkörteln, gallblåsan m.m och detta kan ge symptom på smärta i ryggen (Jessica har diskbråck) samt att man kan ha lågt självförtroende och att ta emot kritik.

För att justera detta så har hon fått 5 st övningar som aktiverar just dessa organ i rörelse och hon ska träna minst 2 rörelser varje dag. Då kommer dessa organ att samarbeta mer och på så vis komma i bättre balans och skapa bättre självförtroende hos henne.

Hörrni, ge Jessica massa pepp och heja på henne i hennes blogg som ni hittar här

Eller häng på nu du också, det är 10 veckor kvar! Avstå från socker och alkohol. Gå minst 4 st power walks per vecka, eller spring 2-3 st 30 minuters rundor samt träna styrka hemma eller på gymmet 1-2 ggr per vecka. Det är fantastiska saker som händer och vi är fler som joinas i denna träningssatsning. Kom igen, häng på!!!